inte igen

red ghetto idag. madde hade fixat ett annat bett och en förbygel så testade det idag. först gick det ganska bra, hon kickade ungefär lika mycket som hon brukar göra när man börjar trava. jag och bea börjar misstänka att hon inte (bara iaf) kickar mot skänkel utan också för att sadeln inte passar. jag tror också att hon har lite överskottsenergi. alt gick som vanligt, satt kvar ganska bra i alla bakutsparkar och så, rätt böjlig och.. ja, som vanligt. skulle prova att ta lite galopp så jag fattade i ett hörn på nedersidan paddocken (där gunnar satt upp en lykta, BRA! :D) och hon kom in i en riktigt bra och inte så "springig" galopp. sen på hörnet bröt hon av till en ganska snabb trav. när jag skulle fatta ny galopp så sparkade on först bakut två gånger sen ett riktigt bocksprång. eftersom jag är jag så hade jag inte så stor chans att sitta kvar utan jag flög framåt på hennes hals och sen ner på marken. fastnade i stigbygeln, ghetto försökte gå undan, jag släpades efter. sen började hon galoppera iväg, det var lite av en nära döden upplevelse när jag såg bakbenen komma emot mig men som tur var gick stiglädret av. fick inte en skråma som tur var. Förutom att min sko gick sönder. och stiglädret. Ghetto klarade det bra också, lite uppstressad bara. bea fick upp  mig i sadeln och fick mig att klara henne i traven tills det kändes bra igen, jag vet seriöst inte vad jag skulle gjort om inte bea var där, asum! :) Nya tag på lördag, heja heja.

Kommentarer
Postat av: Anonym

vet du vad agnes lindbergs nya blogg heter??

2011-02-03 @ 07:30:08
Postat av: Bea

Matilda, du är jätte duktig! :) riktigt duktig!

2011-02-03 @ 07:54:14
URL: http://beabystrom.blogg.se/
Postat av: Eva (från ridlägret hos Gideå Basjkirhästar)

Hej! Fin blogg :)

Måste bara få kommentera om Ghetto. Låter definitivt som den hästen har ont i ryggen.Är den bråkigare i ena varvet? Då kanske den är stelare i ena sidan. Om jag får ge ett litet tips så skulle jag rekommendera att ni testar att longera eller tömköra i båda varven innan du rider igen. Testa gärna med sadeln, om Ghetto sparkar och bockar mot sadeln även utan ryttare så vet ni ju säkert att det inte (bara)är skänkeln som är problemet. Sedan är det ofta lättare att se om hästen är halt eller stel när man står på marken än när man sitter på. Kolla noga när ni longerar (eller att någon tittar när någon rider Ghetto på volter) -rör sig hästen ojämt eller stelt åt något håll? Verkar den ha ont någonstans? Haltar den eller släpar/undviker att lyfta ena bakbenet lite? Sänker den ryggen och höjer huvudet för att komma undan sadeln? Verkar något konstigt, så borde en veterinär kolla på hästen. Ryggont är tyvärr ganska vanligt på ridhästar, de är ju egentligen inte gjorda för att bära omkring på sadlar och människor :( Och framförallt -var försiktig! Det är bättre att longera hästen en period (speciellt om den faktiskt har ont) än att riskera att skada sig genom att rida den. Även om Ghetto bara säger "sluta, det gör ont!" så är hästar stora och tunga, och man kan göra sig illa ordentligt även om de inte menar att vara elaka. Lycka till!

2011-02-03 @ 21:58:04
Postat av: matilda

sv anonym: nej det vet jag inte.

2011-02-05 @ 01:21:52
URL: http://konjis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0