Sentimental skit och tankar

Såg nyss en jättebra film som fick mig att bli lite sentimental och börja tänka efter lite. 500 days of Summer hette den. Men jag tänker inte skriva nåt om den, för jag har fått så himla många olika inttryck från idag (längesen man var backstage på en tävling), så nu ska jag försöka skriva av mig lite och skriva lite åsikter. Och ingen behöver ta åt sig, det här är bara sånt jag har känt idag.

Svårlastad hästar = nåt jag verkligen inte vet nånting om (i princip då, ta det med en nypa salt..). Men som kanske många vet så är jag väldigt intresserad i "bättrtre metoder för att hantera hästen/hästarna". Diverse Natural Horsemanship och Naturlig Hästhållning som man också kan kalla det. Jag tänker inte gå in djupare på detta för då kommer det här bli väldigt långt. Men jag är ingen expert, jag vet inte så himla mycket om det här men jag tycker det är väldigt intressant som sagt. Därför är det så bra att Ghetto är där hon är just nu, Madde håller på med det, Bea gör det, och Isabell gör det med Ghetto. Jag lär mig liksom hela tiden och ser hur jag faktiskt vill göra om det är något problem som kommer upp för mig och hästen, alltså har jag bra förebilder där, om man säger så. Men problem vid lastning har jag aldrig sett ett bra sätt som jag också skulle vilja hantera det på. När jag har sett hästar som har problem med lastning på tv eller bara på parkeringen på ridskolan har det använts hårda tag och linor och försök till att "skrämma in" hästen i transporten. Liksom, linor? Hur ofta har jag sett att det fungerat? Ingen gång faktiskt, ändå är det en välbeprövad metod. Våld fungerar inte heller, hästen är mycket starkare än människan. Om hästen blir riktigt rädd stänger den av och instinkten säger åt den att springa därifrån. Människor springer tills dom kräks, hästar springer tills de stupar och dör. Så stark är instinkten.

Men, om man ska hålla på med sånt här (dvs NH) krävs tid, tålamod och tillit. Sånt kan man inte tvinga fram. Jag tycker det bara är fruktansvärt att se hur hästarna försöks tvingas upp på transporten, jag klarar det helt enkelt inte. Jag känner mig hjälplös eftersom jag inte heller vet ett bra sätt att göra det på, det är jättejobbigt. Så idga när kusin hade problem vart jag helt enkelt tvungen att gå därifrån, jag kan inte se på när hästen stegrar sig över linorna, sliter sig, slår huvudet i transporttaket osv.. Ingen pik till någon och ingen som behöver ta åt sig som sagt, kände  bara att jag vill skriva det här. Känner att detta blev ganska osammanhängande men, deal with it. Jag brukar inte skriva sånt här , haha.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0