På benen igen

Ghettos magont verkade vara ganska tillfälligt för idag brummade magen och hon var precis som vanligt, skönt! :)

Eller kanske inte precis som vanligt, über snäll mot sadeln faktiskt. Och när jag kom till hagen så kom hon nästan direkt mot mig och fick lite godis. Sedan följde hon glatt med in och fick lite hö. var jättesnäll att hålla på med idag, stod mest och åt hela tiden. La på sadeln och det var det enda hon reagerade på med sadeln, inget på svanskappan och inget på sadelgjorden, stor skillnad från ifrånbörjan och nu vid vissa tillfällen när hon står och tjurar ihop helt och hållet mot sadelgjorden!

Gick runt lite med henne och stannade och backade och vände litegrann, sedan satte jag upp och skrittade ut i skogen. Härligt, inte alls bråttom. Trodde hon skulle vara ganska pigg. Hon fortsatte att lunka på och blev lite halvtaggad när vi travat en bit men inte så mycket. Galopperade uppför backen efteråt och det gick bra, hyfsat lugn galopp (fortfarande ökad om man tänker på en "vanlig häst" men kändes lugn för att vara henne). Stod en bil däruppe efter backen (älgjakt pågång eller? Har ingen aning men, kan ju vara svamp eller nåt med).

En annan backe hade jag tänkt trava uppför och fatta galopp däruppe för att galoppera en bit på plan mark. Här började hon bli lite stressad, snabb trav upp och ganska snabb galopp. Tog om backen (det var nog inte så smart av mig att försöka när hon var såpass taggad och trippig, man lär sig väl..) för att se om det kunde gå lite lugnare, blev ännu värre och det här är nog första gången jag riktigt känt att hon stuckit med mig, inget stopp alls och ibörjan på en backe en liten bit efter den här backen så svängde jag inte på en avstickarväg och vände snabbt åt vänster vilket fick henne att sakta ner och bli lite kontrollerbar. Efter det satsade jag på att lugna ner henne riktigt i skritt. Nästan hela vägen hem skrittade vi, förutom en bit där jag satsade på ren trav i normaltempo. Hon gick superfint i skritten i en stadig och långvarig form som jag inte känts hos henne tidigare i skritten så det kändes jättebra att avsluta med det iaf.

Som sagt, man lär sig alltid! Får tänka efter lite mer nästa gång, som tur var så är hon rätt lugn av sig och lugnade sig bra och jobbade på sen, utan nästan någon ansträgning från mig, kändes nästan som ett förlåt :p

När vi kom hem gosade vi lite och jag gav hon lite mer hö osv, sen ut i hagen igen.



Reprisbild från i vintras

Kommentarer
Postat av: Bea

skönt det! Nu känner du till det värsta som man kan vara med om i skogen, enligt mig :P

2011-08-15 @ 23:06:38
URL: http://beabystrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0