Nu när jag har en sån jävla blogglust så...

Känner mig som old times, när jag satt uppe halva nätterna och lyssnade på lite halvsad musik och mixtrade med cs, haha :D Härliga tider det! Men så iaf, så satte jag mig med photoshop cs3, extended version för er som vill veta. Hos mamma har jag cs5 extended version, nästan samma sak förutom lite lättare att sminka personer via fotoredigering :)

Aja, kände iaf för att testa nåt nytt idag. Har inte så många nya bilder här så jag tog en gammal bild från juli 2010:



Ganska tråkig, kontrastlös, intetsägande. Ett förbättringsprojekt liksom ;)



Jag tror inte man ser så bra men. Det avr inte meningen att jag skulle visa processen i bloggen först heller, så klaga inte ;)

Det första jag gjorde var att kopiera grundbilden. Gör det för det mesta.

Det andra jag gjorde var att dra en Övertoningskarta (övertoningskarta 1) så att bilden blev "hanterbart svartvit" kan man väl säga. Med den kan man välja själv vad som ska vara svartvitt och i färg om man vill tex, genom en mask på lagret.

Tredje var att välja "multiplicera" på detta lager där det nu står "mjukt ljus". Gör så att bilden får mycket kontrast och får mindre mättnad, diverse lite "blaskigare" färger. En ganska användbar effekt som jag lärde mig på www.moderskeppet.se.

Det fjärde jag gjorde var att dra ner opaciteten, dvs genomskinligheten, till ca 80%.



Såhär såg bilden ut efter att jag gjort effekten med övertoningskrtan.

Efter det gjorde jag ett nytt justeringslager där jag ändrade mättnaden i bilden. Drog ner den hyfsat mycket. Målade sedan i masken på justeringslagret med svart på de lila bladen för att dölja effekten, dvs att färgen drogs ner och blev gråare.

Gjorde ett till justeringslager där jag drog upp mättnaden istället, gjorde samma sak som med lagret där jag drog ner mättnaden fast tvärtom. Gjorde då alltså bladen ännu mer lila.



Detta har jag gjort mycket förut, fast kanske inte exakt såhär. Men masker och justeringslager använder jag ju liksom.. jämt. Så kände att jag ville göra något nytt.

Så jag gick in och tog ett m önster som täckte hela bilden :D Har inte hållt på med det särskilt mycket förut. Gick in på justeringslager > övertoning...



Ja, nu ser det ut som att jag har förtsört allt. Men man kan alltid ångra vet vi ju, den som uppfan ångra måste heta Gud i andra namn. Men jag valde iaf en övertoning som hade de färger jag ville framhäva förut, diverse lila och blåa toner.

Eftersom dedt är det översta lagret så blev hela bilden såklart såhär. Gick in i den lilla menyn ovanför lagren där det på bilden står "Normal". Valde mjukt ljus för det här lagret och drog ner opaciteten till ungefär 40%.

Resultatet:



Blev riktigt nöjd med resultatet faktiskt, som ni ser är ju "före" bilden ganska dålig kvalité på och suddig = något man inte kan få bort ens genom cs..;) Men jag tycker dedt blev bra mycket bättre än vad jag började med! Dock inget man ska förstora hur många gånger som helst pga just det, bildkvalitén, ehe.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0