Hej mitt vinterland..

Huvva vad kallt det var ute idag, och igår för den delen. I skuggan har det varit frusit hela dagarna, dvs bara solen har värmt. Usch, ge tillbaka sommaren och ljuset tack!

Men nu ett tag så har det gått rätt dåligt för oss, jag har varit okoncentrerad och tänkt på annat och det har drabbat Ghetto och till slut så blir jag bara arg och det går åt skogen alltihop. Men Igår vände det faktiskt, Madde och jag pratade om att göra något annorlunda så då vart jag helt inställd på att göra det, och att lyckas. Började med att skritta fram på en volt, i början var Ghetto jättestressad, hon hörde hundar som skällde osv. Men efter några varv så lugnade hon ner sig och var jätteduktig verkligen! Tänkte också på att hästar som blir skänklade framåt hela tiden till slut blir skänkeldöva, och att hästar som blir bromsade med tygeln hela tiden till slut blir hårda i munnen, så tog tag i henne några ordentliga gånger istället för att småhålla hela tiden vilket fungerade riktigt bra. Plus att jag tänkte på något jag läst att Kyra Kyrklund sagt, att för att hästen ska ge eftergift till ryttaren så måste man själv veta hur man ger eftergift till.

På volten försökte vi med en massa saker, jag kände verkligen att jag red henne mycket mer nu än vad jag gjort på sista tiden, härlig känsla! Vi gjorde större och mindre volt, gick utåtställd halva volten och inåtställd andra halvan, minskade och ökade tempot och gjorde lite skänkelvikning. Efter en stund blev hon riktigt fin faktiskt och jag tror att det här gjorde grunden till att resten av passet gick så mycket bättre än vad det gjort tidigare! Andra galoppen gick riktigt bra, jag kom ner i sadeln för en gångs skull och hon vart ganska lugn för att ha stått i två dagar, skön känsla att kunna hantera energin :)



Såhär får det gärna se ut runt halv åtta på kvällen istället för halv fyra!

(Mer om dagens ridning i nästa inlägg)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0