Här har ni det några få vet om

Jag hittade en annaons på blocket i onsadgs om en som behövde medryttare till sin ponny eller "andra häst". Jag mejlade och frågade om hur hög "den andra hästen" var. Om det var en ponny hade det ju inte gått.. Hon ringde. Det visade sig vara en arab på 150 cm i mkh. Jättesnäll på alla sätt och vis vid ridning och väldigt lyhörd. Jag hade inte pratat med varken mamma eller pappa när hon ringde så jag sa att jag skulle ringa tillbaka i helgen.
Idag ringde jag då. Hon har nu sålt ponnyn så annonsen finns inte kvar. Har också köpt en till ridhäst och ett varmblod som hon ska rida in. (de står dock inte där än) Vi bestämde att jag skulle komma dit idag och provrida hästen. Det pinsamma är att jag faktiskt inte vet vad hon heter, jag hörde aldrig riktigt vad hon sa :o Men hon var riktigt gullig, tills vi skulle tränsa. Där stöp allt, hon körde upp huvudet i luften och totalvägrade att öppna munnen. Vi stod och försökte tränsa henne i säkert en halvtimme men icke, hon totalvägrade. Hon näst intill stegrade tom! Ägaren blev mer och mer stressad också, vilket man kan förstå. När hon hade sagt att hon var så genomsnäll att rida och sedan fick vi inte ens på tränset liksom. Och ju mer upprörd man blir desto sämre går det, det har väl alla vart med om någon gång?
Ja, eftersom vi inte fick på tränset fick jag rida i bara grimman och grimskaft. Westernsadel med, härligt. Men allvarligt talat, hästen var verkligen jätte snäll att rida. Lugn, snäll och svarade hur bra på trycket från grimman. Det var ingen fara alls, så kom inte med några pikar ;) Jag red på en äng framför deras hus och gjorde lite volter och så. Hon ska inte bli riden med korta tyglar och försöka ha en väldigt låg form hela tiden, så det blev som lite western. Jag har ju typ aldrig ridit western, bara nästan. Så jag blev ju rätt osäker där eftersom jag inte ville att hon skulle tycka att jag typ föstörde hennes häst eller så. Hon tyckte att jag skulle rida uppför backen mot skogen för att få till en bra galopp och trav. Jag gjorde det och hon hade sköönöna gångarter.
Men jag tror faktiskt inte jag blir medryttare på henne, jag kan liksom inte rida western ens, och det verkar ju vara det hon vill. Men hon skulle ringa när hon fått hem den nya hästen hon köpt, så skulle jag typ provrida den och se om det passar bättre. Det är tydligen helt vanlig engelsk ridning som gäller där, så jag hoppas ju att det är så med.. Haha. Men hoppet är inte ute, hon sa ju att hon skulle ringa så :) Längtar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0